The “Z25” transistor computer by Konrad Zuse

German computer pioneer Konrad Zuse developed the first ideas concerning a computer in 1936 already and built the mechanical computer “Z1”. It was one of the first universal computers that could calculate in binary. Those first experiences Zuse made then contributed to the further development of the computer. After electromechanical variants with relays and electronic calculators with vacuum tubes, he finally ended up working with transistor computers in the 60s which he manufactured in his own company.

The early computer “Z25” that we are introducing here had been manufactured from 1961 on and could be used in many fields of science and technology as well as administration and commercial data processing, e.g. the model in the Arithmeum helped calculate measuring data for the Landesamt für Vermessungswesen (Land surveyor’s office) at the University in Essen.

Every machine had a control panel to enter commands in zeros and ones.

Additionally, a modified teleprinter was connected so that every command could also be transferred to the machine via an alphabetic abbreviation by the use of a keyboard.

The calculating unit executed the necessary calculations on the instructions of the control unit.

Single commands and data, but also programs could be stored in the magnetic-core memory which could hold up to 12,288 words. Furthermore, there was the option to connect auxiliary magnetic drum or magnetic tape stores.

More extensive amounts of data and programs were also stored on punched tape that served as external storage medium. They were created by a punched tape perforator integrated into the teleprinter and then transferred back into the memory of the machine by the corresponding reader. However, the punched tape perforator as well as the reader could also be connected to the Z25 as additional peripheral devices. There was also the possibility of linking several Z25s so that they could cope with bigger problems in a network. 128 Zuse “Z25”s were built all in all.

The model in the Arithmeum is in full original working order. The emulator that Fabian Erdmann, student of Computer Science, has designed as a part of his bachelor’s thesis gives a wonderful insight into the capabilities of this computer of those days. You can enter small programs in binary yourself and even the sounds of turning the computer on, tapping the keys and other functions have been convincingly adapted from the original Zuse Z25. We are glad to give you detailed insight into the world of computers more than 50 years ago.

Kurze Einführung zur Benutzung

Zu Beginn der Emulation befindet man sich in einer frontalen Ansicht vor der Z25. Von dort aus hat man Zugriff auf den Fernschreiber sowie das in der obersten rechten Schublade befindliche Bedienpult. Beide der Eingabe dienenden Komponenten können mithilfe von Maus und Tastatur ausgewählt und bedient werden. Auf der linken Seite findet man zunächst den Kern des Computers, welcher Rechenwerk, Steuerwerk und Speicher beinhaltet. Links daneben befindet sich der aus Magnettrommeln bestehende Datenspeicher. Der Status des Speichers lässt sich durch einen weiteren Maus-Klick abrufen. Mithilfe des Kamera-Symbols in der rechten oberen Ecke des Bildschirms gelangt man von einer ausgewählten Komponente des Computers zurück in die Ausgangsposition. Informationen zur Bedienung der Z25 in Form einer Erklärung des Befehlssatzes sowie einer beispielhaften Anwendung lassen sich über das Fragezeichen-Symbol abrufen.

Das Symbol auf der linken Seite des Bildschirms öffnet ein Fenster, welches zunächst die Speicherübersicht anzeigt. Dort erhält man einen Überblick über die bereits eingegebenen Befehle und den aktuellen Inhalt des Speichers. Dieser lässt sich über ein Drop-Down-Menü in binär, dezimal oder Befehlsdarstellung anzeigen. Über ein weiteres Drop-Down-Menü lassen sich Speicherübersicht, Befehlsübersicht, Lochkartenübersicht und Optionen auswählen. Die Befehlsübersicht liefert einen tabellarischen Überblick über den Befehlssatz der Z25, während die Lochkartenübersicht das Speichern und Laden erstellter Programme in Form von Lochkarten ermöglicht.

Unter Optionen lässt sich die Maschine zurücksetzen und die Emulation speichern und beenden. Die Speicherfunktion ist in der Onlineversion leider nicht gegeben, so dass eingegebene und gespeicherte Programme später nicht wieder aufrufbar sind. Wir wünschen Ihnen viel Spaß mit der Zuse Z25!